Tuesday, November 20, 2012

BAHULU OH BAHULU



Semalam saya mencuba resipi bahulu setelah meng"google" resipi di internet. Actually bahan2 untuk membuat bahulu memang la sempoi ie telur, gula, tepung, vanila or rose essence. Setelah tapisan saya berminat mencuba satu resipi. Sebelum mencuba saya menelefon kakak saya untuk bertanyakan cara arwah tok saya membuat bahulu (i mean step by step). Menurut kakak saya arwah tok tak ada pulak jemur2 tepung sebelum membuat bahulu nih....Melalui "searching" di internet memang banyak resipi yang menganjurkan supaya tepung dijemur terlebih dahulu. Since kakak dah inform memang arwah tok tak menjemur disertai dengan sifat kemalasan yang ada so cucu tok pun idokla menjemur or memanaskan tepung dalam oven.

Seingat saya semasa kecil apabila makan bahulu yang dibuat arwah tok saya memang mabeles. Lembut dan yang tak boleh dilupai bila makan terasa sedikit kemasinan dan semestinya gebu dan rangup. Kakak saya  bagitau yang penting telur dipukul lama sampai kembang dan masin adalah dari planta yang disapu pada loyang dan bahulu setelah masak.

Untuk makluman arwah tok saya adalah bekas tukang masak Istana Pekan Pahang dizaman Al-Marhum Sultan Abu Bakar. Malangnya semasa awrah tok sihat saya masih kecil lagi, so tak sempat lah nak menuntut ilmu dari dia. Malang sekali lagi kerana anak2 arwah tok ie umi serta mak saudara memang kurang minat dengan masak memasak ni so.....hmmmm. Sekarang harapan cuma pada kakak serta sepupu tapi rasanya diaorg pun tak setanding dengan arwah tok. Miss u tok......

Maka cucu tok ni pun berpandukan resipi serta "guide" dari kakak, pun mula lah membahulukan diri haritu. So nak share ler gambar2 pembikinan bahulu cubaan pertama. Resipi kena ambil dari internet untuk diambil sukatannyer sahaja.

Resipi kat youtube actually

The ingredients

Crucial process which i fail this time....


Baking time...

Not satisfied at all....




post signature

No comments:

Post a Comment